*Mordor Rehberi (Patch 1.03)*
>>>Giriş<<<
Yeni patch Mordor'u pek çok açıdan etkiledi. Özellikle klasik
uygulanan Mordor taktiği bu patch'le tarihe karıştı. En önemli
artıları zayıflatılmış olsa da, Mordor yeni artılarıyla da savaş
alanını yine titreteceğe benziyor.
*BİRİMLER*
>>>Piyadeler<<<
-Orc Warriors-
TANIM:
Oyunu başta kopartan ve karşı tarafın ekonomisini çökerten 1.02'nin
favori birimleri 1.03'ün resmen gazabına uğramış. Artık armor'ları
düşük, ana base'in dışındaki binalara damage'i çok daha az, kısacası
eskiden bedava ama işe yarayan bu birimler artık üstüne para verilse
bile erken oyun dışında tercih edilmeyecek hale gelmişler. Üstelik
atlı birimlerle dolaşan Hero'lara da çok experience veriyorlar
(Theoden için kaçınılmaz bir rank 4 olma fırsatı).
KULLANIM ALANI:
Oyunun hemen başında ekonomiyi sağlam tutmak için tek orc pit(2
artık fazla - ama duruma göre değişebilir) yaparak karşı tarafı
uğraştırmak adına yapmanız gerekiyor. Karşı taraf atlı basınca
bırakmanız hatta kalanları slaughter house'a göndererek karşı
tarafın atlı hero'suna level kazandırmamanız şart. İlerleyen oyunda
artık işlevleri yok. Sadece oyunun ilk 5 ile 8 dakikalık periyodunda
iş görüyorlar. Ama karşınınızda erken warg'a gitmeyen bir Isengard
varsa bu süre biraz daha uzayabilir.
-Soldiers of Rhûn-
TANIM:
Mordor'un 1.03'teki en iyi ünitesi olmuşlar. Artık hemen hemen her
tür damage'dan çok daha az etkileniyorlar. Ayrıca hem formasyonda
hem de normal halde daha hızlılar. Atlılara karşı bonus'ları ile çok
daha etkililer.
KULLANIM ALANI:
Orklar karşı tarafı oyalarken, Haradrim Warrior'larla rank
atlattırılan Palace'dan hemen ve çokça çıkarılması artık şart(Direk
pit yapmadan palace gitmek sakıncalı çünkü Haradrim Warrior'ın artan
fiyatı ve maçı idare etmekteki yoksunluğu zora sokabilir). Orkların
yokluğunda ortalığı cehenneme çevirme görevini devraldılar.
Özellikle upgrade'siz Isengard birimleri SoR karşısında çaresiz
kalacaklar.
>>>Okçu ve Mızraklılar<<<
-Orc Archers-
TANIM:
İsabet oranı, canları, damage'ları ve dirençleri bir hayli
yükseltilmiş olan ork okçular Mordor'un bir başka gözdesi haline
gelmiş vaziyetteler.
KULLANIM ALANI:
En iyi kullanım alanı şu an için Mumakil'lerin ve Outpost'ların
tepesi olarak gözükse de, savaş alanında da iyi bir Soldiers of Rhûn
koruması ile çok büyük işler yapabileceğe benziyor. Mirror maçlarda
ise galibi belirleyici faktör olacağa benziyorlar. Normal orklarla
grup yapıp kullanmak ise başka bir opsiyon(+10% damage, +10% armor
kazanmaları etkilerini arttırır.).
-Haradrim Lancers(Warriors)-
TANIM:
1.02'de çok az tercih edilen Haradrim'lerin geleceği 1.03'te daha da
kötü olacağa benziyor. Okçulara karşı etkileri kayda değer azaltılan
ve alacakları zararın da arttırıldığı Haradrim'lerin artık yalnız
gezdirilmesi pek akla yakın gözükmüyor. Fiyatları da Soldiers of
Rhûn'u geciktirmek için arttırılmış.
KULLANIM ALANI:
Ork okçularla hemen hemen aynı olsa da kullanım alanları bence
verilen paraya değmeyecek hale gelmişler. Creep'leri almada çok
iyiler. Uruk-Hai, Gondor Soldier ve Peasant'lara karşı çok etkili
oldukları için başta tercih edilebilir ama ilerleyen oyunda paranıza
yazık olur. İlla kullanacaksanız da %100 korumanız gerekir.
>>>Monsters<<<
-Mountain Troll-
TANIM:
1.02'den çok farkı yok. Ranger'lardaki gibi bir "Hold Fire" butonu
eklenmiş. Eğer bendeki oyun hata vermiyorsa, bir de şöyle bir
yenilik var; troll artık eline ağaç almış olsa da binaları sanki
elinde ağaç yokmuş gibi omuzluyor. Yani eskisi gibi hem binaya hem
de birime sopayla dalmıyor(daha iyi).
KULLANIM ALANI:
Muhakkak tercih edilmesi gereken bir ünite. Birimlere karşı
kullancaksanız kesin ağaç kopartıp saldırtın(Etki alanı çok
arttırılmış ağaçlı haldeyken). Binalara, kapılara ve surlara karşı
da çoklu olunca etkililer. Hero'lara karşı da etkililer ama bazı
hero'lar tam troll katili(Özellikle Boromir'e karşı dikkatli olun,
devirme özelliği olduğu için 4-5 troll'ü birden katledebiliyor.).
Okçulara saldıracakken mutlaka troll'ü Eye of Sauron'la destekleyin
ve mümkünse çoklu olarak saldırtın troll'leri. Ranger'lardan uzak
tutun.
-Drummer Troll-
TANIM:
Fiyatı ve yapılma süresi arttırılmış olsa da verdiği leadership
sebebiyle çok gerekli bir birim. Leadership'inin etki alanının da
arttırıldığı düşünülecek olursa bir vageçilmez daha. Alevli oklara
karşı kazandığı direnç çok önemli bir artısı. Ağır oldukları için
Siege'lere karşı koruyun.
KULLANIM ALANI:
Geniş bir kullanım alanına sahip, her tür birimle beraber
kullanılabilirler. Yavaş oldukları için tekil olarak saldırtmayı pek
tavsiye etmiyorum.
-Mumakil-
TANIM:
Nihayet 1.03'le hak ettikleri konuma ulaştılar. Ayaklarının etki
alanı bir hayli arttı. Hero katili deyince artık onlar akla
gelecekler(charge'la artık hero öldürmek çok kolay). Alevli oka
karşı dirençleri arttırılmasına rağmen normaline karşı azaltıldı.
Çoğu kişinin şikayet ettiği Mumakil aptallıkları da düzeltilmiş gibi.
KULLANIM ALANI:
Üzerlerinde Ork okçular ve yanlarında Drummer Troll'le karşı tarafın
kabusu olacağa benziyorlar. Sur yıkma konusunda bir numara onlar.
Eye of Sauron + Tainted Land'i onlardan esirgemeyin sur saldırısı
yaparken(Keep Archers'a karşı hala zayıflar). Ranger'lar ve
Faramir'in bonus damage'ları yüzünden pek onlara bulaşmanızı tavsiye
etmem.
>>>Kuşatma Birimleri<<<
-Catapult-
TANIM:
Tek farkı artık dost birim ve binaların da ondan rakiple aynı fire
damage'ı alması.
KULLANIM ALANI:
Kuşatma ve yavaş üniteleri olan orduları dağıtma amaçlı
kullanılabilir. Elf ve Ranger ordularını dağıtmada birebir.
-Siege Tower-
TANIM:
Hiçbir değişiklik yok.
KULLANIM ALANI:
Çok sağlam bir kule olduğu için Catapult ve Ram'de zorluk çekenler
suru olan ırklara karşı alternatif olarak kullanabilirler. Ya da
Keep Archer'a karşı yalancı hedef olarak yollayarak asıl birimleri
korumaya alabilirsiniz(Tecrübesiz oyunculara tutan bir taktik).
-Battering Ram-
TANIM:
Hiçbir değişiklik yok.
KULLANIM ALANI:
Zayıflatılan Gondor ve Rohan surlarını artık daha kolay
indirebilirsiniz. En etkili kuşatma aracı bana göre.
>>>Hero'lar<<<
-Gollum-
TANIM:
Yakın saldırılara karşı direnç kazandı. Piyade'lere karşı ise bonus
damage'ı var. Fiyatı arttı ama buna değer hale de geldi.
KULLANIM ALANI:
Gollum'suz başlangıç artık söz konusu bile değil. Hızlı farm
toplamada ve lumbermill'lerdeki ork işçileri rahatsız etmede
birebir. Rohan ve Gondor için Hobbit'ler ne ise Mordor için Gollum
da artık o. Yakın saldırılarda orduyu rahatça destekleyebilir, hızı
sayesinde her birimi ve hobbitleri zora sokması da olasılıklar
dahilinde. Görünmez olabilmesi ise karşı tarafı gözetlemek adına
önemli bir artı.
-Nazgûl-
TANIM:
Her patch'te adım adım düzeltilen Nazgûl'ler bu patch'le bir adım
daha ileri gitmişler. Büyü ve alevli oklara karşı direnç kazanan
Nazgûl'ler, normal oklardan ise biraz daha çok damage alıyorlar.
KULLANIM ALANI:
Nazgûl'lerin kullanımı çok değişmedi ancak şunu söyleyebilirim ki
Gondor'a ve özellikle de Rohan'a karşı çok dikkatli kullanılmaları
şart. Başıboş bırakıldıkları anda çok kolay ölebilirler. Özel hero
saldırılarının bol olduğu Rohan'a karşı kontrollü kullanılmayan
Nazgûl'lerin ölümü kaçınılmaz.
-WitchKing-
TANIM:
WitchKing nihayet bu patch'le adam gibi olmaya başlamış. Özel hero
saldırıları ona çok çok az etki ediyor(Rohan'daki tüm özel
saldırıları yiyince canı anca yarıdan biraz aza düşüyor). Büyülere
karşı da güçlendirildi. Daha az normal oktan etkilenirken daha çok
alev damage'ı alıyor. En güzel artısı artık neredeyse haritayı
kaplayan bir leadership aura'sına sahip olması. Leadership'i biraz
azaltılmış ama o kadarı da normal yeni alan göz önüne alınınca.
KULLANIM ALANI:
Kullanım alanı olarak fazla bir farkı yok ama aura alanındaki artış
hiç savaşamasa da geriden destek olmasını sağlıyor. Benim tavsiyem
WitchKing'in erken çıkarılması(ne kadar erken o kadar etkili). 3
Nazgûl dalarken eğer karşıda özel atağı olan hero ve normal(alevsiz)
okçu varsa Nazgûl'leri koruma adına önden gönderilmesi. Alevli okçu
varsa ise geriden gelmeli.
>>>Değişen Power'lar<<<
-Eye of Sauron-
Verdiği leadership etkisi azaltıldı (+%50 Damage, +%100 Experience,
+%50 Armor).
-Tainted Land-
Etkisi +%40 Armor artık.
-Darkness-
(+%33 Damage, +%50 Armor) veriyor. Etki süresi 3 dakika. Mordor'a
vurulmuş en ağır darbe darkness'tan.
-Balrog-
Onu tek başına durdurabilecek neredeyse hiçbir şey kalmadı. İyi bir
kullanımla rakibin base'ini rahatça alabilecek. Army of Dead bile
artık karşısında bir hiç.
>>>EK NOTLAR<<<
- Yeni outpost'u diğer ırklarınkine kıyasla çok daha stratejik
olmuş. Dışarıdaki leadershipten outpost'taki birim etkileniyor.
- Dışarıdan alınacak slaughter house'ların fiyatı artık 300 ve rank
1 iken getirdiği gelir 4 işçili lumbermill'e denk.
- Base'deki küçük kulelerin damage'ı arttırıldı, hero'lara ise extra
damage'ı var Nazgûl ve Eagle hariç.
- Orklar creep'lere karşı eskisi kadar etkili değiller.
- Başta gelmesi olası uruk rush artık birimlerin citadel'e olan
etkisinin azaltılması ile herhangi bir tehdit oluşturmuyor.
Kulelerin etkisinin artışıysa Mordor'u daha korunaklı kılıyor.
>>>Giriş<<<
Yeni patch Mordor'u pek çok açıdan etkiledi. Özellikle klasik
uygulanan Mordor taktiği bu patch'le tarihe karıştı. En önemli
artıları zayıflatılmış olsa da, Mordor yeni artılarıyla da savaş
alanını yine titreteceğe benziyor.
*BİRİMLER*
>>>Piyadeler<<<
-Orc Warriors-
TANIM:
Oyunu başta kopartan ve karşı tarafın ekonomisini çökerten 1.02'nin
favori birimleri 1.03'ün resmen gazabına uğramış. Artık armor'ları
düşük, ana base'in dışındaki binalara damage'i çok daha az, kısacası
eskiden bedava ama işe yarayan bu birimler artık üstüne para verilse
bile erken oyun dışında tercih edilmeyecek hale gelmişler. Üstelik
atlı birimlerle dolaşan Hero'lara da çok experience veriyorlar
(Theoden için kaçınılmaz bir rank 4 olma fırsatı).
KULLANIM ALANI:
Oyunun hemen başında ekonomiyi sağlam tutmak için tek orc pit(2
artık fazla - ama duruma göre değişebilir) yaparak karşı tarafı
uğraştırmak adına yapmanız gerekiyor. Karşı taraf atlı basınca
bırakmanız hatta kalanları slaughter house'a göndererek karşı
tarafın atlı hero'suna level kazandırmamanız şart. İlerleyen oyunda
artık işlevleri yok. Sadece oyunun ilk 5 ile 8 dakikalık periyodunda
iş görüyorlar. Ama karşınınızda erken warg'a gitmeyen bir Isengard
varsa bu süre biraz daha uzayabilir.
-Soldiers of Rhûn-
TANIM:
Mordor'un 1.03'teki en iyi ünitesi olmuşlar. Artık hemen hemen her
tür damage'dan çok daha az etkileniyorlar. Ayrıca hem formasyonda
hem de normal halde daha hızlılar. Atlılara karşı bonus'ları ile çok
daha etkililer.
KULLANIM ALANI:
Orklar karşı tarafı oyalarken, Haradrim Warrior'larla rank
atlattırılan Palace'dan hemen ve çokça çıkarılması artık şart(Direk
pit yapmadan palace gitmek sakıncalı çünkü Haradrim Warrior'ın artan
fiyatı ve maçı idare etmekteki yoksunluğu zora sokabilir). Orkların
yokluğunda ortalığı cehenneme çevirme görevini devraldılar.
Özellikle upgrade'siz Isengard birimleri SoR karşısında çaresiz
kalacaklar.
>>>Okçu ve Mızraklılar<<<
-Orc Archers-
TANIM:
İsabet oranı, canları, damage'ları ve dirençleri bir hayli
yükseltilmiş olan ork okçular Mordor'un bir başka gözdesi haline
gelmiş vaziyetteler.
KULLANIM ALANI:
En iyi kullanım alanı şu an için Mumakil'lerin ve Outpost'ların
tepesi olarak gözükse de, savaş alanında da iyi bir Soldiers of Rhûn
koruması ile çok büyük işler yapabileceğe benziyor. Mirror maçlarda
ise galibi belirleyici faktör olacağa benziyorlar. Normal orklarla
grup yapıp kullanmak ise başka bir opsiyon(+10% damage, +10% armor
kazanmaları etkilerini arttırır.).
-Haradrim Lancers(Warriors)-
TANIM:
1.02'de çok az tercih edilen Haradrim'lerin geleceği 1.03'te daha da
kötü olacağa benziyor. Okçulara karşı etkileri kayda değer azaltılan
ve alacakları zararın da arttırıldığı Haradrim'lerin artık yalnız
gezdirilmesi pek akla yakın gözükmüyor. Fiyatları da Soldiers of
Rhûn'u geciktirmek için arttırılmış.
KULLANIM ALANI:
Ork okçularla hemen hemen aynı olsa da kullanım alanları bence
verilen paraya değmeyecek hale gelmişler. Creep'leri almada çok
iyiler. Uruk-Hai, Gondor Soldier ve Peasant'lara karşı çok etkili
oldukları için başta tercih edilebilir ama ilerleyen oyunda paranıza
yazık olur. İlla kullanacaksanız da %100 korumanız gerekir.
>>>Monsters<<<
-Mountain Troll-
TANIM:
1.02'den çok farkı yok. Ranger'lardaki gibi bir "Hold Fire" butonu
eklenmiş. Eğer bendeki oyun hata vermiyorsa, bir de şöyle bir
yenilik var; troll artık eline ağaç almış olsa da binaları sanki
elinde ağaç yokmuş gibi omuzluyor. Yani eskisi gibi hem binaya hem
de birime sopayla dalmıyor(daha iyi).
KULLANIM ALANI:
Muhakkak tercih edilmesi gereken bir ünite. Birimlere karşı
kullancaksanız kesin ağaç kopartıp saldırtın(Etki alanı çok
arttırılmış ağaçlı haldeyken). Binalara, kapılara ve surlara karşı
da çoklu olunca etkililer. Hero'lara karşı da etkililer ama bazı
hero'lar tam troll katili(Özellikle Boromir'e karşı dikkatli olun,
devirme özelliği olduğu için 4-5 troll'ü birden katledebiliyor.).
Okçulara saldıracakken mutlaka troll'ü Eye of Sauron'la destekleyin
ve mümkünse çoklu olarak saldırtın troll'leri. Ranger'lardan uzak
tutun.
-Drummer Troll-
TANIM:
Fiyatı ve yapılma süresi arttırılmış olsa da verdiği leadership
sebebiyle çok gerekli bir birim. Leadership'inin etki alanının da
arttırıldığı düşünülecek olursa bir vageçilmez daha. Alevli oklara
karşı kazandığı direnç çok önemli bir artısı. Ağır oldukları için
Siege'lere karşı koruyun.
KULLANIM ALANI:
Geniş bir kullanım alanına sahip, her tür birimle beraber
kullanılabilirler. Yavaş oldukları için tekil olarak saldırtmayı pek
tavsiye etmiyorum.
-Mumakil-
TANIM:
Nihayet 1.03'le hak ettikleri konuma ulaştılar. Ayaklarının etki
alanı bir hayli arttı. Hero katili deyince artık onlar akla
gelecekler(charge'la artık hero öldürmek çok kolay). Alevli oka
karşı dirençleri arttırılmasına rağmen normaline karşı azaltıldı.
Çoğu kişinin şikayet ettiği Mumakil aptallıkları da düzeltilmiş gibi.
KULLANIM ALANI:
Üzerlerinde Ork okçular ve yanlarında Drummer Troll'le karşı tarafın
kabusu olacağa benziyorlar. Sur yıkma konusunda bir numara onlar.
Eye of Sauron + Tainted Land'i onlardan esirgemeyin sur saldırısı
yaparken(Keep Archers'a karşı hala zayıflar). Ranger'lar ve
Faramir'in bonus damage'ları yüzünden pek onlara bulaşmanızı tavsiye
etmem.
>>>Kuşatma Birimleri<<<
-Catapult-
TANIM:
Tek farkı artık dost birim ve binaların da ondan rakiple aynı fire
damage'ı alması.
KULLANIM ALANI:
Kuşatma ve yavaş üniteleri olan orduları dağıtma amaçlı
kullanılabilir. Elf ve Ranger ordularını dağıtmada birebir.
-Siege Tower-
TANIM:
Hiçbir değişiklik yok.
KULLANIM ALANI:
Çok sağlam bir kule olduğu için Catapult ve Ram'de zorluk çekenler
suru olan ırklara karşı alternatif olarak kullanabilirler. Ya da
Keep Archer'a karşı yalancı hedef olarak yollayarak asıl birimleri
korumaya alabilirsiniz(Tecrübesiz oyunculara tutan bir taktik).
-Battering Ram-
TANIM:
Hiçbir değişiklik yok.
KULLANIM ALANI:
Zayıflatılan Gondor ve Rohan surlarını artık daha kolay
indirebilirsiniz. En etkili kuşatma aracı bana göre.
>>>Hero'lar<<<
-Gollum-
TANIM:
Yakın saldırılara karşı direnç kazandı. Piyade'lere karşı ise bonus
damage'ı var. Fiyatı arttı ama buna değer hale de geldi.
KULLANIM ALANI:
Gollum'suz başlangıç artık söz konusu bile değil. Hızlı farm
toplamada ve lumbermill'lerdeki ork işçileri rahatsız etmede
birebir. Rohan ve Gondor için Hobbit'ler ne ise Mordor için Gollum
da artık o. Yakın saldırılarda orduyu rahatça destekleyebilir, hızı
sayesinde her birimi ve hobbitleri zora sokması da olasılıklar
dahilinde. Görünmez olabilmesi ise karşı tarafı gözetlemek adına
önemli bir artı.
-Nazgûl-
TANIM:
Her patch'te adım adım düzeltilen Nazgûl'ler bu patch'le bir adım
daha ileri gitmişler. Büyü ve alevli oklara karşı direnç kazanan
Nazgûl'ler, normal oklardan ise biraz daha çok damage alıyorlar.
KULLANIM ALANI:
Nazgûl'lerin kullanımı çok değişmedi ancak şunu söyleyebilirim ki
Gondor'a ve özellikle de Rohan'a karşı çok dikkatli kullanılmaları
şart. Başıboş bırakıldıkları anda çok kolay ölebilirler. Özel hero
saldırılarının bol olduğu Rohan'a karşı kontrollü kullanılmayan
Nazgûl'lerin ölümü kaçınılmaz.
-WitchKing-
TANIM:
WitchKing nihayet bu patch'le adam gibi olmaya başlamış. Özel hero
saldırıları ona çok çok az etki ediyor(Rohan'daki tüm özel
saldırıları yiyince canı anca yarıdan biraz aza düşüyor). Büyülere
karşı da güçlendirildi. Daha az normal oktan etkilenirken daha çok
alev damage'ı alıyor. En güzel artısı artık neredeyse haritayı
kaplayan bir leadership aura'sına sahip olması. Leadership'i biraz
azaltılmış ama o kadarı da normal yeni alan göz önüne alınınca.
KULLANIM ALANI:
Kullanım alanı olarak fazla bir farkı yok ama aura alanındaki artış
hiç savaşamasa da geriden destek olmasını sağlıyor. Benim tavsiyem
WitchKing'in erken çıkarılması(ne kadar erken o kadar etkili). 3
Nazgûl dalarken eğer karşıda özel atağı olan hero ve normal(alevsiz)
okçu varsa Nazgûl'leri koruma adına önden gönderilmesi. Alevli okçu
varsa ise geriden gelmeli.
>>>Değişen Power'lar<<<
-Eye of Sauron-
Verdiği leadership etkisi azaltıldı (+%50 Damage, +%100 Experience,
+%50 Armor).
-Tainted Land-
Etkisi +%40 Armor artık.
-Darkness-
(+%33 Damage, +%50 Armor) veriyor. Etki süresi 3 dakika. Mordor'a
vurulmuş en ağır darbe darkness'tan.
-Balrog-
Onu tek başına durdurabilecek neredeyse hiçbir şey kalmadı. İyi bir
kullanımla rakibin base'ini rahatça alabilecek. Army of Dead bile
artık karşısında bir hiç.
>>>EK NOTLAR<<<
- Yeni outpost'u diğer ırklarınkine kıyasla çok daha stratejik
olmuş. Dışarıdaki leadershipten outpost'taki birim etkileniyor.
- Dışarıdan alınacak slaughter house'ların fiyatı artık 300 ve rank
1 iken getirdiği gelir 4 işçili lumbermill'e denk.
- Base'deki küçük kulelerin damage'ı arttırıldı, hero'lara ise extra
damage'ı var Nazgûl ve Eagle hariç.
- Orklar creep'lere karşı eskisi kadar etkili değiller.
- Başta gelmesi olası uruk rush artık birimlerin citadel'e olan
etkisinin azaltılması ile herhangi bir tehdit oluşturmuyor.
Kulelerin etkisinin artışıysa Mordor'u daha korunaklı kılıyor.