*Gondor Rehberi (Patch 1.03)*
>>>Giriş<<<
Bu patch belki de en çok Gondor'u değiştirdi. 1.02'de her ırka karşı fix
olmuş Knight+Gandalf taktiğiyle ortalağı kasıp kavuran Gondor'un bu
yeni patch'te alışılmışın dışında birim ve hero'larla bıraktığı yerden
orta-dünya'yı sarsmaya devam edeceğe benziyor. Hiçbir zaman bir
"leadership" ırkı olmayan Gondor 1.03'te Boromir ve Faramir'le gelen
"leadership" avantajını kullanacağı çok açık. Gondor'u farklı
taktiklerle oynamak isteyenler bu patch'le mutlaka oynamalı. Daha çok
mikro kabiliyeti gerektiriyor şimdiden söylemesi. Tüm ırklar arasında en
komplike ırk artık Gondor.
*BİRİMLER*
>>>Piyadeler<<<
-Gondor Soldiers-
TANIM:
Gondor için önemleri büyük oranda arttı. Artan canları(+%10) ve atlı
charge'ına olan tepkilerinin artışı ile adeta oyunda biz de varız diyen
soldier'lar 120'ye çıkan fiyatlarına rağmen maliyet/performans açısından
tercih edilmesi gereken birimler.
KULLANIM ALANI:
Oyunun her anında artık haritada bulunmaları şart.
Uruk-Hai'lere(warchant'sız) ve peasant'lara karşı eskisine kıyasla artık
oldukça etkililer. Soldier'lar oyunun başında hem atakta hem de farm
korumada faydalı olacağa benziyorlar. Elven Wood'la kullanıldıkları
takdirde ölümcül bir savunma oluşturuyorlar. Anti-atlı(pike vs.)
birimlerini dağıtmada birebirler. Okçularla grup yaparak gelecek
bonus'tan yararlanmak iyi olabilir. Mordor'a karşı oynarken ork'ları
soldier'larla rahat püskürtürsünüz. Ama Haradrim'lerin mızrakları feci
götürüyor mümkünse uzak tutun. Soldier'lar yanlarında Boromir'le güzel
işler çıkaracaktır.
-Towerguards-
TANIM:
BFME'nin en karizma birimi süper gücüne bir de "pike" yani anti-atlı
özelliği ekledi. Formasyondaki hızları arttırılırken armor'ları bir
miktar azaltıldı. Fiyatlarının 400'den 500'e çıkarılması ise başka bir
değişiklik. Oklara ve mızraklara karşı inanılmaz bir dirençleri var.
Gondor'un tankları deyince onlar akla gelecekler. Artık sadece 4
Soldier'la level atlayan Barracks'tan onlara ulaşmak çok daha kolay.
Normal piyadelerden artık daha çok damage aldıkları için onları
kalabalık Uruk-Hai, peasant ve soldier gruplarından uzak tutun.
Öldükleri zaman karşı tarafa verdikleri experience artık daha fazla
olduğu için fazla gözü kara dalmanız pek akıllıca olmaz. Ayrıca rank
2'ye çıkmaları artık daha kolay, diğer rank'lerde gereken experience ise
aynı.
KULLANIM ALANI:
Tamamen savunma amaçlı kullanılacak bir birim. Zaten adı üstünde,
kendilerinin de dediği gibi "Defenders of the White Tree". Daha çok
atlılara karşı önlem amaçlı kullanılacağa benziyorlar. Okçular için iyi
bir koruma olabileceği gibi, onlarla grup yapma hatasına düşülürse
normal formasyona dönen towerguard'ların atlılardan yiyeceği charge
sizde soğuk duş etkisi yaratabilir(Karşıda atlı varsa KESİNLİKLE grup
yapmayın.). Karşı taraf atlı yapmıyorsa soldier'ları tercih etmek pek
çok açıdan daha akıllıca olacaktır. Başlarında Boromir varken çok
ölümcül olacakları için farm koruması dışında çoklu gezdirin. Aragorn'un
alansal damage'ı sebebiyle kesinlikle ondan uzak tutun. Mancınıklara da
dikkat edin, yavaş towerguard'lar yoksa çok zor duruma düşecektir. Bir
de Ent'lerin "slash" damage'a karşı daha dayanıksız hâle gelişi
sebebiyle eğer okçunuz yoksa soldier veya towerguard'larla çekinmeden
dalabilirsiniz iyi götürüyorlar(Treebeard hariç), tabii ent sizi
sallamayıp sur yıkmaya çalışıyor yada başka birşeyle uğraşıyorsa.
>>>Okçular<<<
-Gondor Archers-
TANIM:
Populasyondan götürdükleri miktar(15-->10) ve fiyatlarındaki
azalışla(300-->250) beraber kullanması cazip hâle gelen Gondor
Archer'lar; aynı zamanda hız ve damage'larındaki büyük artışla
Ranger'lar kadar olmasa da savaş alanını rakibe dar edecek birimler
olmuşlar.
KULLANIM ALANI:
Surların üstü ve outpost'ların içi ideal yerleri gibi gözükse de savaş
alanında korundukları müddetçe güzel işler yapabilirler. Özellikle
Mordor'un ork'larına karşı ölümcül bir ekstra damage'ları var artık.
Ranger'ların, atlı charge'ına karşı çok zayıf oldukları göz önüne
alınırsa "heavy armor" almış G.Archer'lar çiğnenmeye karşı çok daha
dayanıklı olduğundan tercih edilmesi oldukça mantıklı. Diğer okçulara
karşı dayanıksız oluşu dezavantaj gibi gözükse de soldier veya
towerguard'la oluşturacağı bir combo'yla bu sorun çözülebilir.
Maliyetleri ve command point'leri ile Ranger'lara iyi birer alternatif
olabilirler. İyi bir Rohan rakipse, mutlaka gelecek olan ent saldırısını
karşılamak için yapılması şart(Gandalf'ı beklemek çok riskli olacaktır
1.03'de).
-Rangers-
TANIM:
Gondor oyunun en iyi okçularını sunar: Gondor Rangers. Artan menzilleri,
ikiye katlanan hızları ve hemen hemen her damage'a karşı kazandığı
dirençle Ranger'lar Gondor Komutanı Faramir'in ve tabii ki sizlerin
emrinizde. Her ne kadar fiyatları(500-->600) ve command point'ten
götürdükleri miktar(15-->20) artmış olsa da yaptığınıza değecek elit
bir birim olmuşlar. Yeni eklenen "Hold Fire" butonu ise ağaçlık bölgede
saklanan Ranger'ların yerli yersiz kendilerini açığa vurmasını önlemeye
yönelik. Mumakil ve Troll'lere +%150'lik devasa bir bonus damage'ları
var. Üstelik her atıştan sonra hızları ve damage'ları gitgide artıyor
ki, bu onları diğer okçulardan ayıran bir özellik. Dezavantajları
maliyetleri ve çıkarmadaki zorluk(4 Archer'la rank atlayan Archery Range
ve uzun çıkma süreleri)
KULLANIM ALANI:
1v1 maçlarda oyunun ortalarında muhakkak en az 1-2 Grup Ranger
yapılmalı. Archer'larda olduğundan daha fazla atlılara karşı koruma
gerektiriyorlar. Öte yandan diğer okçuları karşı bariz üstünlükleri var,
uzun mesafeleri ile yaklaştırmadan dağıtacakları kesin; özellikle ork
archer ve crossbowmen'leri. En az 2-3 ok attıktan sonra ısınıp asıl
damage'larını vuruyorlar(değişik bir olay ama doğru), yani çok hedef
değişikliği yapmayın(3 saniye saldırmayınca gene soğuyorlar). Sur
savunması ve outpost içi için biraz lüks kaçarlar o açıdan Ranger
yaparsanız savaş alanına çekinmeden çıkarın. Formasyonda kullanmanızı
ancak güvende oldukları, kolay kolay saldırıya maruz kalmayacakları
vakitlerde tavsiye ederim(+%25 Damage ve -%50 Armor alıyor ve
saldırılara karşı duyarlı hale geliyor). Legolas gibi vur-kaç
hero'larına da ziyadesiyle dikkat edin. Ranger'larla Rohan'ın Ent'lerini
uzaktan çok rahat küle çevirebilir, Mordor'un en etkili birimleri olan
Troll ve Mumakil'leri komik duruma düşürebilirsiniz. Isengard'a karşı
görünmezikleri, alanı artık devasa olan Palantir yüzünden riske girmiş
olsa da stratejik bölgelere yerleştirilen Ranger'lar olası mine
saldırılarını engelleyebileceği gibi karşı tarafı gözetlemenize yardımcı
olur. Eski patch'te Theoden+Aragorn+Elven Warriors'a alışanlar hayal
kırıklığına uğramasınlar, onları güçlü kılan leadership'ti, Ranger'ların
yanına da konulacak bir Gandalf size ölümcül bir ordu sağlayacaktır.
>>>Süvariler<<<
-Knights-
TANIM:
1.02'nin kahramanları 1.03'te slash damage'dan crush damage'a
geçirilmeleriyle vurucu tim görevinden emekliye ayrılıyorlar, yani artık
binalardan "Forged Blades" almadan çok götüremiyorlar eskisi gibi.
Canları da %10 azaltılan Knight'lar bir darbe burdan alsa da artık
"heavy armor+horse shield" upgrade'larini aldıkları zaman büyüye karşı
büyük bir dayanıklılık kazanıyorlar. Ayrıca "Horse Shield"leri onlara
atlı birliklere karşı da direnç sağlıyor(Rohirrim Horse Shield'te böyle
bir işlev yok). Bir eksisi de Stable'dan alınan "Horse Shield"
upgrade'inin(1000-->1300 - uygulanış süresi de bir miktar arttı
30sn-->45sn) ve bunun atlılara uygulanmasının(200-->400)
arttırılmış olması. Oklardan ve Hero'lardan da "heavy armor+horse
shield" varken aldıkları damage biraz artmış.
KULLANIM ALANI:
Artık onlar ordunuzu desteklemek için varlar ve hâlâ onlar sizin en
önemli üniteleriniz bunu aklınızdan çıkarmayın. Harita kontrolünü
onlarla oyunun başında hızla ele geçirebilirsiniz ama yavaş yavaş
yerlerini soldier, towerguard, archer ve ranger'lara bırakmalılar ama bu
üniteleri arkadan destek niteliğinde savunmalılar. Oyunun en iyi
süvarisi olduklarını(Full Upgrade iken) ve başlarında Faramir+Gandalf
varken Glorious Charge'lı Theoden ve Rohirrim'e bile karşı
koyabildiklerini(en azından başka hiçbir ünitenin dayanamayacağı kadar
dayandıklarını) aklınızdan çıkarmayın. En az 3 grup Knight her ırka
karşı ideal olacaktır, horseshield upgrade'inin alınması yararınıza
olacaktır hele ki evil side'ın küçük kulelerinin damage'ının artışı göz
önünde bulundurulursa.
>>>Kuşatma Birimleri<<<
-Trebuchet-
TANIM:
Hem binası WorkShop(2000-->1500) hem de trebuchet'nin(~=800-->600)
azaltılan fiyatları ile yapılması daha makûl hale gelen Gondor'un
yegâne ve oyunun en iyi kuşatma birimi "fire stone" upgrade'inin etkisi
ve menzilindeki büyük artışı vazgeçilmez hâle gelmişler. Duvar
trebuchet'lerinde ise şöyle bir yenilik var, black smith sayısına göre
indirim alıyorlar.
KULLANIM ALANI:
Hem savaş meydanlarında orduyu arkadan desteklemek için hem de kale
kuşatmalarında Gandalf'ın kale kapısına karşı azalan etkisi sebebiyle
kuşatma amaçlı olarak kullanılacaklardır. Siz kuşatıldığınızda ise
içeride artan menzilleriyle size büyük artı sağlayacaklardır. Kullanım
alanları aynı olsa da etkileri sebebiyle önemleri arttı.
>>>Hero'lar<<<
-Pippin-
TANIM:
Shire'lı dostumuz Paladin oğlu Peregrin Took'un yeni patch'te eskisine kıyasla hiçbir değişikliği yok.
KULLANIM ALANI:
Kullanım alanı da doğal olarak aynı. Oyunun başında soldier'larınızı
arkadan desteklemek, warg-goblin lair almak(troll KESİNLİKLE değil,
menzili artan troll'ler onu kolayca yakalayacaktır), karşı tarafı
gözetlemek ve lumbermill işçilerine saldırmak. Oyunun başında tek
çekinmeniz gereken birimler WarChant'lı Uruk-Hai'ler.
-Faramir-
TANIM:
Önceki versiyonlarda oyunun gazabına uğramış olan Gondor'un cesur ve
bilge komutanı 1.03'te nihayet işe yarar bir hale geldi. Artık rank 3
olarak başlayan Faramir direk atına binebiliyor. Rank 5'te yakınındaki
dost birimlere +%50 Armor ve Fear Resistance(Korkuya karşı direnç-Örn:
Nazgûl çığlığına karşı direnç) sağlayan Faramir, Rank 7'de ise birimlere
tecrübe kazandırma özelliğine sahip oluyor. Daha hızlı ok atıp, atına
daha hızlı binebiliyor, hızı da artık Knight'larla eşit. Wounding
Arrow'unun etkisi ise büyük oranda artarken bu özel vuruşunun
WitchKing'e olan etkisi kayda değer miktarda azaltıldı, bununla beraber
özel bonusu ile o artık tam bir Mumakil katili. Aragorn ve Eomer'e
karşı(neden özellikle ikisi merak ediyorum) +%60 bonus damage'ı var.
Faramir'in de artık Ranger'larda olduğu gibi "Hold Fire" butonu var.
KULLANIM ALANI:
Faramir'in çok stratejik bir kullanımı var artık, bir Gondor oyuncusu
onu her ırka karşı tercih etmek zorunda(özellikle Mordor'a karşı).
Gandalf'ın eskisi kadar etkili olmadığı 1.03'te, Gandalf'ı beklemenin
yerine orduyu çekinmeden Faramir'e emanet edebilirsiniz. Knight'ların
başında("Glorious Charge"lı bir Theoden kadar olmasa da) çok etkili
olacaktır. Atına hızlı inip binmesi sebebiyle wounding arrow'undan daha
rahat faydalanabilir ve vur-kaç yapmak için kullanılabilir. Rohan'a
karşı oynarken tam bir hero katili olduğu gözünüzden
kaçmayacaktır(Özellikle Theoden'i çok kısa sürede indiriyor). Bunun
dışında çok ağaç olan bir haritada "scouting" işleviyle de
kullanılabilir.
-Boromir-
TANIM:
1.03'teki Boromir'i görünce emin olun ki mutluluktan ağlayacaksınız.
Yüzüklerin Efendisi'nin kitabını okuyanlar Boromir'in anlatıldığı
satırları çok iyi hatırlarlar. Bu satırlarda J.R.R. Tolkien Boromir'i
öyle bir anlatıyor ki onu Aragorn'un ikizi zannediyorsunuz. Aragorn'un
ikizi gibi birine de kötü bir görüntü elbette yakışmayacağı için EA
Games'in 1.03'te aklı biraz geç olsa da başına geldi ve Boromir düzgün
bir hâle geldi. Fiyatı 1400'den 1600'e çıkarılan Boromir rank 3 başlıyor
ve rank 4'te leadership'i(+%60 damage), rank 5'te Horn of Gondor(doluş
süresi biraz arttı), rank 6'da da birimlere tecrübe kazandırma özelliği
açılıyor. En önemli değişikliği artık hero olmayan birimleri her
vuruşunda devirebilmesi(hero'ları da deviriyor ancak 5-6 vuruşta bir
gibi bir oranla). Saldırı hızı büyük oranda arttı. Bütün bunların yanı
sıra uruk, slash ve crush damage'a karşı direnci arttı. Boromir'de eksi
yönde hiçbir değişiklik yok.
KULLANIM ALANI:
Aslında kullanım alanı gayet açık, soldier ve towerguard'ların yanı.
Bununla beraber erken açılan leadership'i sebebiyle okçuların başına
dikebilir yada knight'ların peşinden koşturularak meydan muharebelerinde
savaştırılabilir. Her türlü creep'e(haritadaki tarafsız yaratıklar)
çekinmeden saldırın ve alın, troll cave'de dahil(devirme özelliği
sebebiyle en ufak bir yara dahi almayabilirsiniz). Mordor'un karşısında
Mumakil ve Nazgûl hariç her birime karşı etkili olacaktır. Özellikle
karşıdan 3-4 Troll geliyorsa sakın kaçmayın, hepsini sırayla devire
devire alırsınız. Faramir'le beraber süper ikili oluyorlar, es geçmeyin
derim.
-Gandalf-
TANIM: (Bu konuyla ilgili kitap yazabilirim ama kısa tutarak fazla detaya girmek istemiyorum)
Gondor'un her patch'de daha da kanayan yarası, Istari'lerin en bilgesi
Gandalf bu patch'te de hiç haketmediği kadar zayıflatılmış olsa da o
hâlâ oyunun en işlevsel ve en iyi hero'su. Listede Gandalf'la ilgili
pekçok değişilik var. Örneğin "lightning sword"la artık kale kapısı
açılamaması, "Bubble Shield"(Baloncuk Kalkanı)nın etkisinin azalması,
Istari'nin Legolas ve WitchKing'e etkisinin azalması ve word of power'ın
süresi ile Gandalf'ın rank 7'den sonra level atlaması için ihtiyaç
duyduğu tecrübe puanının artması gibi. Ek olarak Gandalf Balrog'a karşı
süper saçma bir şekilde güçsüz hâle getirildi(Ignite+Whip Gandalf'ı
alabilecek, büyü yapan Gandalf Balrog'un tek vuruşunda gidecek).
"Lightning Sword" artık Balrog'a çok fazla etki etmiyor. Son olarak da
Gandalf 1.03'te 10 command point götürüyor ki zaten az olan good side
populasyonunu bu durum çok zora sokuyor.
KULLANIM ALANI:
Kullanım alanı büyük oranda aynı olmakla beraber daha dikkatli kullanmak
gerekiyor. Artık Gandalf'ı tek başına bırakmak çok tehlikeli(Özellikle
Rohan'ın özel atışı olan heroları ve Mordor'un Mumakil'ine karşı).
Aragorn'a karşı büyüleri extra güçlü olsa da Aragorn'un elinde Anduril
varsa ve BladeMaster'daysa Gandalf'ı civarında pek gezdirmemek lazım.
Tek istaride çoğu hero'yu alamadığı için kahramanlığa girişmenin lüzumu
olmadığını anlayacaksınız. Balrog'a karşı ise yapılan değişiklikler
sebebiyle fazlasıyla dikkat edin. "Lightning Sword"u kapıda kullanmanın
da pek işe yaramadığını fark edeceksiniz. Ek olarak, Gandalf 1.03'le
daha çok leadership hero'su oldu. Oyunda en çok leadership'i yine o
veriyor. Gerek Knight'larla gerekse piyadelerle bu özelliğinden
faydalanmanız şart. Ancak fiyatının artık tam karşılığını vermediği için
1.02'deki gibi onu çıkarmaya acele etmenize pek gerek yok. Aksini
yaptığınız takdirde oyunda geriye düştüğünüzü fark edeceksiniz. Bir de
Gandalf'ın 10 populasyon götürdüğünü unutup Gandalf resmini sürekli
tıklayarak işi inada bindirmeyin, kaybettiğiniz zamanla kalırsınız.
>>>Değişen Power'lar<<<
-Heal-
Artık sadece canların %80'ini tamamlıyor. Gandalf "vur-kaç"ı yapanların bunu göz önünde bulundurması şart.
-Elven Woods-
Etkisi +%40 Armor artık(Diğer her ırkta da olduğu gibi).
-Gandalf the White-
Artık Gandalf "White" olunca 500 ek can yerine 300 alıyor. Diğer özellikleri aynı.
-Elven Warriors-
3 dakika yerine 2 dakika kalıyorlar.
-Rohirrim Allies-
5 Grup yerine artık 4 grup Rohirrim çıkıyor. Savaş alanında 1 dakika 15
saniye kalıyorlar(3 dakika yerine), büyü ise 4 dakikada tekrar doluyor.
-Cloud Break-
6 dakika 15 saniyede yeniden doluyor. Artık Freezing Rain veya
Darkness'ın etkisini kesme özelliği yok ama tüm birimleri dondurmasının
yanı sıra tüm düşman birimleri 35 saniyeliğine olumsuz etkiliyor(-30%
speed, -50% armor).
-Eagle Allies-
Artık 1,5 dakika kalıyorlar. Balrog'a karşı çok az damage'ları var bundan sonra.
-Army of Dead-
Fazla değişikliği yok, sadece Balrog'a karşı yaklaşık %70 daha az damage
vuruyor. Rakibin Balrog'unu karşılamak için Eagle'lar veya Gandalf'la
desteklenmesi şart, aksi takdirde bir "breath fire"ın ardınan ölü
ordunuzla vedalaşabilirsiniz.
>>>EK NOTLAR<<<
-Marketplace-
1.02'de hemen yapılması şart olan bu bina ve upgrade'leri, 1.03'te
azalan etkisiyle(Iron Ore = +%20, Grand Harvest = +%40) tercih edilmese
de olur denilecek hâle gelmiş. Erken Gandalf'ın çok etkili olmadığı
1.03'te Marketplace'i paranız biriktiğinde ilerleyen oyunda yapmanız
yararınıza olacaktır. Aksi halde oyunun çok gerisine düşmeniz kaçınılmaz
olacaktır. Örneğin kale içinde 6 BlackSmith'iniz var, Iron Ore'suz rank
1 iken 15'er üretirken, Iron Ore varken 17'şer üretir. 2X6=12 lik bir
kazancınız olur ama Marketplace yerine dikeceğiniz bir BlackSmith 15
getirir ki, çok daha mantıklı. Cebinizde kalacak 3000 para da
cabası(Marketplace+Iron Ore). Ama ilerleyen oyunda size artı
sağlayacaktır.
-StoneWorker ve Kale-
Kale'nin canının azaltılması sebebiyle ordusunu kuran Gondor'un
özellikle Rohan'a karşı kale upgrade'lerini yapması çok önemli. Entlerle
açılan surdan rakibin girmemesi için upgrade'li kuleler caydırıcı etken
olacaktır. Upgrade'lerin etkisi azaltılmış olsa da, hâlâ oldukça
etkililer. Gondor'un emniyet subabı olan bu ayrıcalığından uzayan oyunda
muhakkak faydalanın.
-Heroic Statue-
Heykel artık +%100 experience ve +%100 armor veriyor.
-Black Smith-
Artık Rank 2'ye daha rahat çıkarlarken, rank 3'e çıkmaları için
eskisinin iki katı tecrübe gerekiyor. Çok uzun bir oyunda, en başta
diktiğiniz Black Smith'in hâlâ rank 2 olduğunu görürseniz şaşırmayın.
Rank 2'ye daha erken çıkan Black Smith sayesinde ise oyunda tüm
ırklardan daha erken upgrade'e gitme şansınız olduğunu unutmayın.
-Well'in Önemi-
3 Well dikildiği zaman %30 infantry(yaya asker) indirimi sağlaması
piyadelerin öneminin çok büyük olduğu 1.03'te well'in iyileştirme
özelliğiyle beraber bu binayı öncekine göre çok daha önemli kılıyor.
Sırf bu özellikten faydalanmak adına bir outpost'a 3 well dikmek bile
mantıklı bir hamle olabilir.
>>>Son Yorum<<<
Değişik taktikleri, zor toparlanan ekonomisi, zayıflatılan ve
güçlendirilen yönleriyle farklı bir Gondor sizi bekliyor. Her zaman bir
umut olduğunu unutmadan savaşa devam. 1.03'ün keyfini çıkarmanız
dileğiyle...
>>>Giriş<<<
Bu patch belki de en çok Gondor'u değiştirdi. 1.02'de her ırka karşı fix
olmuş Knight+Gandalf taktiğiyle ortalağı kasıp kavuran Gondor'un bu
yeni patch'te alışılmışın dışında birim ve hero'larla bıraktığı yerden
orta-dünya'yı sarsmaya devam edeceğe benziyor. Hiçbir zaman bir
"leadership" ırkı olmayan Gondor 1.03'te Boromir ve Faramir'le gelen
"leadership" avantajını kullanacağı çok açık. Gondor'u farklı
taktiklerle oynamak isteyenler bu patch'le mutlaka oynamalı. Daha çok
mikro kabiliyeti gerektiriyor şimdiden söylemesi. Tüm ırklar arasında en
komplike ırk artık Gondor.
*BİRİMLER*
>>>Piyadeler<<<
-Gondor Soldiers-
TANIM:
Gondor için önemleri büyük oranda arttı. Artan canları(+%10) ve atlı
charge'ına olan tepkilerinin artışı ile adeta oyunda biz de varız diyen
soldier'lar 120'ye çıkan fiyatlarına rağmen maliyet/performans açısından
tercih edilmesi gereken birimler.
KULLANIM ALANI:
Oyunun her anında artık haritada bulunmaları şart.
Uruk-Hai'lere(warchant'sız) ve peasant'lara karşı eskisine kıyasla artık
oldukça etkililer. Soldier'lar oyunun başında hem atakta hem de farm
korumada faydalı olacağa benziyorlar. Elven Wood'la kullanıldıkları
takdirde ölümcül bir savunma oluşturuyorlar. Anti-atlı(pike vs.)
birimlerini dağıtmada birebirler. Okçularla grup yaparak gelecek
bonus'tan yararlanmak iyi olabilir. Mordor'a karşı oynarken ork'ları
soldier'larla rahat püskürtürsünüz. Ama Haradrim'lerin mızrakları feci
götürüyor mümkünse uzak tutun. Soldier'lar yanlarında Boromir'le güzel
işler çıkaracaktır.
-Towerguards-
TANIM:
BFME'nin en karizma birimi süper gücüne bir de "pike" yani anti-atlı
özelliği ekledi. Formasyondaki hızları arttırılırken armor'ları bir
miktar azaltıldı. Fiyatlarının 400'den 500'e çıkarılması ise başka bir
değişiklik. Oklara ve mızraklara karşı inanılmaz bir dirençleri var.
Gondor'un tankları deyince onlar akla gelecekler. Artık sadece 4
Soldier'la level atlayan Barracks'tan onlara ulaşmak çok daha kolay.
Normal piyadelerden artık daha çok damage aldıkları için onları
kalabalık Uruk-Hai, peasant ve soldier gruplarından uzak tutun.
Öldükleri zaman karşı tarafa verdikleri experience artık daha fazla
olduğu için fazla gözü kara dalmanız pek akıllıca olmaz. Ayrıca rank
2'ye çıkmaları artık daha kolay, diğer rank'lerde gereken experience ise
aynı.
KULLANIM ALANI:
Tamamen savunma amaçlı kullanılacak bir birim. Zaten adı üstünde,
kendilerinin de dediği gibi "Defenders of the White Tree". Daha çok
atlılara karşı önlem amaçlı kullanılacağa benziyorlar. Okçular için iyi
bir koruma olabileceği gibi, onlarla grup yapma hatasına düşülürse
normal formasyona dönen towerguard'ların atlılardan yiyeceği charge
sizde soğuk duş etkisi yaratabilir(Karşıda atlı varsa KESİNLİKLE grup
yapmayın.). Karşı taraf atlı yapmıyorsa soldier'ları tercih etmek pek
çok açıdan daha akıllıca olacaktır. Başlarında Boromir varken çok
ölümcül olacakları için farm koruması dışında çoklu gezdirin. Aragorn'un
alansal damage'ı sebebiyle kesinlikle ondan uzak tutun. Mancınıklara da
dikkat edin, yavaş towerguard'lar yoksa çok zor duruma düşecektir. Bir
de Ent'lerin "slash" damage'a karşı daha dayanıksız hâle gelişi
sebebiyle eğer okçunuz yoksa soldier veya towerguard'larla çekinmeden
dalabilirsiniz iyi götürüyorlar(Treebeard hariç), tabii ent sizi
sallamayıp sur yıkmaya çalışıyor yada başka birşeyle uğraşıyorsa.
>>>Okçular<<<
-Gondor Archers-
TANIM:
Populasyondan götürdükleri miktar(15-->10) ve fiyatlarındaki
azalışla(300-->250) beraber kullanması cazip hâle gelen Gondor
Archer'lar; aynı zamanda hız ve damage'larındaki büyük artışla
Ranger'lar kadar olmasa da savaş alanını rakibe dar edecek birimler
olmuşlar.
KULLANIM ALANI:
Surların üstü ve outpost'ların içi ideal yerleri gibi gözükse de savaş
alanında korundukları müddetçe güzel işler yapabilirler. Özellikle
Mordor'un ork'larına karşı ölümcül bir ekstra damage'ları var artık.
Ranger'ların, atlı charge'ına karşı çok zayıf oldukları göz önüne
alınırsa "heavy armor" almış G.Archer'lar çiğnenmeye karşı çok daha
dayanıklı olduğundan tercih edilmesi oldukça mantıklı. Diğer okçulara
karşı dayanıksız oluşu dezavantaj gibi gözükse de soldier veya
towerguard'la oluşturacağı bir combo'yla bu sorun çözülebilir.
Maliyetleri ve command point'leri ile Ranger'lara iyi birer alternatif
olabilirler. İyi bir Rohan rakipse, mutlaka gelecek olan ent saldırısını
karşılamak için yapılması şart(Gandalf'ı beklemek çok riskli olacaktır
1.03'de).
-Rangers-
TANIM:
Gondor oyunun en iyi okçularını sunar: Gondor Rangers. Artan menzilleri,
ikiye katlanan hızları ve hemen hemen her damage'a karşı kazandığı
dirençle Ranger'lar Gondor Komutanı Faramir'in ve tabii ki sizlerin
emrinizde. Her ne kadar fiyatları(500-->600) ve command point'ten
götürdükleri miktar(15-->20) artmış olsa da yaptığınıza değecek elit
bir birim olmuşlar. Yeni eklenen "Hold Fire" butonu ise ağaçlık bölgede
saklanan Ranger'ların yerli yersiz kendilerini açığa vurmasını önlemeye
yönelik. Mumakil ve Troll'lere +%150'lik devasa bir bonus damage'ları
var. Üstelik her atıştan sonra hızları ve damage'ları gitgide artıyor
ki, bu onları diğer okçulardan ayıran bir özellik. Dezavantajları
maliyetleri ve çıkarmadaki zorluk(4 Archer'la rank atlayan Archery Range
ve uzun çıkma süreleri)
KULLANIM ALANI:
1v1 maçlarda oyunun ortalarında muhakkak en az 1-2 Grup Ranger
yapılmalı. Archer'larda olduğundan daha fazla atlılara karşı koruma
gerektiriyorlar. Öte yandan diğer okçuları karşı bariz üstünlükleri var,
uzun mesafeleri ile yaklaştırmadan dağıtacakları kesin; özellikle ork
archer ve crossbowmen'leri. En az 2-3 ok attıktan sonra ısınıp asıl
damage'larını vuruyorlar(değişik bir olay ama doğru), yani çok hedef
değişikliği yapmayın(3 saniye saldırmayınca gene soğuyorlar). Sur
savunması ve outpost içi için biraz lüks kaçarlar o açıdan Ranger
yaparsanız savaş alanına çekinmeden çıkarın. Formasyonda kullanmanızı
ancak güvende oldukları, kolay kolay saldırıya maruz kalmayacakları
vakitlerde tavsiye ederim(+%25 Damage ve -%50 Armor alıyor ve
saldırılara karşı duyarlı hale geliyor). Legolas gibi vur-kaç
hero'larına da ziyadesiyle dikkat edin. Ranger'larla Rohan'ın Ent'lerini
uzaktan çok rahat küle çevirebilir, Mordor'un en etkili birimleri olan
Troll ve Mumakil'leri komik duruma düşürebilirsiniz. Isengard'a karşı
görünmezikleri, alanı artık devasa olan Palantir yüzünden riske girmiş
olsa da stratejik bölgelere yerleştirilen Ranger'lar olası mine
saldırılarını engelleyebileceği gibi karşı tarafı gözetlemenize yardımcı
olur. Eski patch'te Theoden+Aragorn+Elven Warriors'a alışanlar hayal
kırıklığına uğramasınlar, onları güçlü kılan leadership'ti, Ranger'ların
yanına da konulacak bir Gandalf size ölümcül bir ordu sağlayacaktır.
>>>Süvariler<<<
-Knights-
TANIM:
1.02'nin kahramanları 1.03'te slash damage'dan crush damage'a
geçirilmeleriyle vurucu tim görevinden emekliye ayrılıyorlar, yani artık
binalardan "Forged Blades" almadan çok götüremiyorlar eskisi gibi.
Canları da %10 azaltılan Knight'lar bir darbe burdan alsa da artık
"heavy armor+horse shield" upgrade'larini aldıkları zaman büyüye karşı
büyük bir dayanıklılık kazanıyorlar. Ayrıca "Horse Shield"leri onlara
atlı birliklere karşı da direnç sağlıyor(Rohirrim Horse Shield'te böyle
bir işlev yok). Bir eksisi de Stable'dan alınan "Horse Shield"
upgrade'inin(1000-->1300 - uygulanış süresi de bir miktar arttı
30sn-->45sn) ve bunun atlılara uygulanmasının(200-->400)
arttırılmış olması. Oklardan ve Hero'lardan da "heavy armor+horse
shield" varken aldıkları damage biraz artmış.
KULLANIM ALANI:
Artık onlar ordunuzu desteklemek için varlar ve hâlâ onlar sizin en
önemli üniteleriniz bunu aklınızdan çıkarmayın. Harita kontrolünü
onlarla oyunun başında hızla ele geçirebilirsiniz ama yavaş yavaş
yerlerini soldier, towerguard, archer ve ranger'lara bırakmalılar ama bu
üniteleri arkadan destek niteliğinde savunmalılar. Oyunun en iyi
süvarisi olduklarını(Full Upgrade iken) ve başlarında Faramir+Gandalf
varken Glorious Charge'lı Theoden ve Rohirrim'e bile karşı
koyabildiklerini(en azından başka hiçbir ünitenin dayanamayacağı kadar
dayandıklarını) aklınızdan çıkarmayın. En az 3 grup Knight her ırka
karşı ideal olacaktır, horseshield upgrade'inin alınması yararınıza
olacaktır hele ki evil side'ın küçük kulelerinin damage'ının artışı göz
önünde bulundurulursa.
>>>Kuşatma Birimleri<<<
-Trebuchet-
TANIM:
Hem binası WorkShop(2000-->1500) hem de trebuchet'nin(~=800-->600)
azaltılan fiyatları ile yapılması daha makûl hale gelen Gondor'un
yegâne ve oyunun en iyi kuşatma birimi "fire stone" upgrade'inin etkisi
ve menzilindeki büyük artışı vazgeçilmez hâle gelmişler. Duvar
trebuchet'lerinde ise şöyle bir yenilik var, black smith sayısına göre
indirim alıyorlar.
KULLANIM ALANI:
Hem savaş meydanlarında orduyu arkadan desteklemek için hem de kale
kuşatmalarında Gandalf'ın kale kapısına karşı azalan etkisi sebebiyle
kuşatma amaçlı olarak kullanılacaklardır. Siz kuşatıldığınızda ise
içeride artan menzilleriyle size büyük artı sağlayacaklardır. Kullanım
alanları aynı olsa da etkileri sebebiyle önemleri arttı.
>>>Hero'lar<<<
-Pippin-
TANIM:
Shire'lı dostumuz Paladin oğlu Peregrin Took'un yeni patch'te eskisine kıyasla hiçbir değişikliği yok.
KULLANIM ALANI:
Kullanım alanı da doğal olarak aynı. Oyunun başında soldier'larınızı
arkadan desteklemek, warg-goblin lair almak(troll KESİNLİKLE değil,
menzili artan troll'ler onu kolayca yakalayacaktır), karşı tarafı
gözetlemek ve lumbermill işçilerine saldırmak. Oyunun başında tek
çekinmeniz gereken birimler WarChant'lı Uruk-Hai'ler.
-Faramir-
TANIM:
Önceki versiyonlarda oyunun gazabına uğramış olan Gondor'un cesur ve
bilge komutanı 1.03'te nihayet işe yarar bir hale geldi. Artık rank 3
olarak başlayan Faramir direk atına binebiliyor. Rank 5'te yakınındaki
dost birimlere +%50 Armor ve Fear Resistance(Korkuya karşı direnç-Örn:
Nazgûl çığlığına karşı direnç) sağlayan Faramir, Rank 7'de ise birimlere
tecrübe kazandırma özelliğine sahip oluyor. Daha hızlı ok atıp, atına
daha hızlı binebiliyor, hızı da artık Knight'larla eşit. Wounding
Arrow'unun etkisi ise büyük oranda artarken bu özel vuruşunun
WitchKing'e olan etkisi kayda değer miktarda azaltıldı, bununla beraber
özel bonusu ile o artık tam bir Mumakil katili. Aragorn ve Eomer'e
karşı(neden özellikle ikisi merak ediyorum) +%60 bonus damage'ı var.
Faramir'in de artık Ranger'larda olduğu gibi "Hold Fire" butonu var.
KULLANIM ALANI:
Faramir'in çok stratejik bir kullanımı var artık, bir Gondor oyuncusu
onu her ırka karşı tercih etmek zorunda(özellikle Mordor'a karşı).
Gandalf'ın eskisi kadar etkili olmadığı 1.03'te, Gandalf'ı beklemenin
yerine orduyu çekinmeden Faramir'e emanet edebilirsiniz. Knight'ların
başında("Glorious Charge"lı bir Theoden kadar olmasa da) çok etkili
olacaktır. Atına hızlı inip binmesi sebebiyle wounding arrow'undan daha
rahat faydalanabilir ve vur-kaç yapmak için kullanılabilir. Rohan'a
karşı oynarken tam bir hero katili olduğu gözünüzden
kaçmayacaktır(Özellikle Theoden'i çok kısa sürede indiriyor). Bunun
dışında çok ağaç olan bir haritada "scouting" işleviyle de
kullanılabilir.
-Boromir-
TANIM:
1.03'teki Boromir'i görünce emin olun ki mutluluktan ağlayacaksınız.
Yüzüklerin Efendisi'nin kitabını okuyanlar Boromir'in anlatıldığı
satırları çok iyi hatırlarlar. Bu satırlarda J.R.R. Tolkien Boromir'i
öyle bir anlatıyor ki onu Aragorn'un ikizi zannediyorsunuz. Aragorn'un
ikizi gibi birine de kötü bir görüntü elbette yakışmayacağı için EA
Games'in 1.03'te aklı biraz geç olsa da başına geldi ve Boromir düzgün
bir hâle geldi. Fiyatı 1400'den 1600'e çıkarılan Boromir rank 3 başlıyor
ve rank 4'te leadership'i(+%60 damage), rank 5'te Horn of Gondor(doluş
süresi biraz arttı), rank 6'da da birimlere tecrübe kazandırma özelliği
açılıyor. En önemli değişikliği artık hero olmayan birimleri her
vuruşunda devirebilmesi(hero'ları da deviriyor ancak 5-6 vuruşta bir
gibi bir oranla). Saldırı hızı büyük oranda arttı. Bütün bunların yanı
sıra uruk, slash ve crush damage'a karşı direnci arttı. Boromir'de eksi
yönde hiçbir değişiklik yok.
KULLANIM ALANI:
Aslında kullanım alanı gayet açık, soldier ve towerguard'ların yanı.
Bununla beraber erken açılan leadership'i sebebiyle okçuların başına
dikebilir yada knight'ların peşinden koşturularak meydan muharebelerinde
savaştırılabilir. Her türlü creep'e(haritadaki tarafsız yaratıklar)
çekinmeden saldırın ve alın, troll cave'de dahil(devirme özelliği
sebebiyle en ufak bir yara dahi almayabilirsiniz). Mordor'un karşısında
Mumakil ve Nazgûl hariç her birime karşı etkili olacaktır. Özellikle
karşıdan 3-4 Troll geliyorsa sakın kaçmayın, hepsini sırayla devire
devire alırsınız. Faramir'le beraber süper ikili oluyorlar, es geçmeyin
derim.
-Gandalf-
TANIM: (Bu konuyla ilgili kitap yazabilirim ama kısa tutarak fazla detaya girmek istemiyorum)
Gondor'un her patch'de daha da kanayan yarası, Istari'lerin en bilgesi
Gandalf bu patch'te de hiç haketmediği kadar zayıflatılmış olsa da o
hâlâ oyunun en işlevsel ve en iyi hero'su. Listede Gandalf'la ilgili
pekçok değişilik var. Örneğin "lightning sword"la artık kale kapısı
açılamaması, "Bubble Shield"(Baloncuk Kalkanı)nın etkisinin azalması,
Istari'nin Legolas ve WitchKing'e etkisinin azalması ve word of power'ın
süresi ile Gandalf'ın rank 7'den sonra level atlaması için ihtiyaç
duyduğu tecrübe puanının artması gibi. Ek olarak Gandalf Balrog'a karşı
süper saçma bir şekilde güçsüz hâle getirildi(Ignite+Whip Gandalf'ı
alabilecek, büyü yapan Gandalf Balrog'un tek vuruşunda gidecek).
"Lightning Sword" artık Balrog'a çok fazla etki etmiyor. Son olarak da
Gandalf 1.03'te 10 command point götürüyor ki zaten az olan good side
populasyonunu bu durum çok zora sokuyor.
KULLANIM ALANI:
Kullanım alanı büyük oranda aynı olmakla beraber daha dikkatli kullanmak
gerekiyor. Artık Gandalf'ı tek başına bırakmak çok tehlikeli(Özellikle
Rohan'ın özel atışı olan heroları ve Mordor'un Mumakil'ine karşı).
Aragorn'a karşı büyüleri extra güçlü olsa da Aragorn'un elinde Anduril
varsa ve BladeMaster'daysa Gandalf'ı civarında pek gezdirmemek lazım.
Tek istaride çoğu hero'yu alamadığı için kahramanlığa girişmenin lüzumu
olmadığını anlayacaksınız. Balrog'a karşı ise yapılan değişiklikler
sebebiyle fazlasıyla dikkat edin. "Lightning Sword"u kapıda kullanmanın
da pek işe yaramadığını fark edeceksiniz. Ek olarak, Gandalf 1.03'le
daha çok leadership hero'su oldu. Oyunda en çok leadership'i yine o
veriyor. Gerek Knight'larla gerekse piyadelerle bu özelliğinden
faydalanmanız şart. Ancak fiyatının artık tam karşılığını vermediği için
1.02'deki gibi onu çıkarmaya acele etmenize pek gerek yok. Aksini
yaptığınız takdirde oyunda geriye düştüğünüzü fark edeceksiniz. Bir de
Gandalf'ın 10 populasyon götürdüğünü unutup Gandalf resmini sürekli
tıklayarak işi inada bindirmeyin, kaybettiğiniz zamanla kalırsınız.
>>>Değişen Power'lar<<<
-Heal-
Artık sadece canların %80'ini tamamlıyor. Gandalf "vur-kaç"ı yapanların bunu göz önünde bulundurması şart.
-Elven Woods-
Etkisi +%40 Armor artık(Diğer her ırkta da olduğu gibi).
-Gandalf the White-
Artık Gandalf "White" olunca 500 ek can yerine 300 alıyor. Diğer özellikleri aynı.
-Elven Warriors-
3 dakika yerine 2 dakika kalıyorlar.
-Rohirrim Allies-
5 Grup yerine artık 4 grup Rohirrim çıkıyor. Savaş alanında 1 dakika 15
saniye kalıyorlar(3 dakika yerine), büyü ise 4 dakikada tekrar doluyor.
-Cloud Break-
6 dakika 15 saniyede yeniden doluyor. Artık Freezing Rain veya
Darkness'ın etkisini kesme özelliği yok ama tüm birimleri dondurmasının
yanı sıra tüm düşman birimleri 35 saniyeliğine olumsuz etkiliyor(-30%
speed, -50% armor).
-Eagle Allies-
Artık 1,5 dakika kalıyorlar. Balrog'a karşı çok az damage'ları var bundan sonra.
-Army of Dead-
Fazla değişikliği yok, sadece Balrog'a karşı yaklaşık %70 daha az damage
vuruyor. Rakibin Balrog'unu karşılamak için Eagle'lar veya Gandalf'la
desteklenmesi şart, aksi takdirde bir "breath fire"ın ardınan ölü
ordunuzla vedalaşabilirsiniz.
>>>EK NOTLAR<<<
-Marketplace-
1.02'de hemen yapılması şart olan bu bina ve upgrade'leri, 1.03'te
azalan etkisiyle(Iron Ore = +%20, Grand Harvest = +%40) tercih edilmese
de olur denilecek hâle gelmiş. Erken Gandalf'ın çok etkili olmadığı
1.03'te Marketplace'i paranız biriktiğinde ilerleyen oyunda yapmanız
yararınıza olacaktır. Aksi halde oyunun çok gerisine düşmeniz kaçınılmaz
olacaktır. Örneğin kale içinde 6 BlackSmith'iniz var, Iron Ore'suz rank
1 iken 15'er üretirken, Iron Ore varken 17'şer üretir. 2X6=12 lik bir
kazancınız olur ama Marketplace yerine dikeceğiniz bir BlackSmith 15
getirir ki, çok daha mantıklı. Cebinizde kalacak 3000 para da
cabası(Marketplace+Iron Ore). Ama ilerleyen oyunda size artı
sağlayacaktır.
-StoneWorker ve Kale-
Kale'nin canının azaltılması sebebiyle ordusunu kuran Gondor'un
özellikle Rohan'a karşı kale upgrade'lerini yapması çok önemli. Entlerle
açılan surdan rakibin girmemesi için upgrade'li kuleler caydırıcı etken
olacaktır. Upgrade'lerin etkisi azaltılmış olsa da, hâlâ oldukça
etkililer. Gondor'un emniyet subabı olan bu ayrıcalığından uzayan oyunda
muhakkak faydalanın.
-Heroic Statue-
Heykel artık +%100 experience ve +%100 armor veriyor.
-Black Smith-
Artık Rank 2'ye daha rahat çıkarlarken, rank 3'e çıkmaları için
eskisinin iki katı tecrübe gerekiyor. Çok uzun bir oyunda, en başta
diktiğiniz Black Smith'in hâlâ rank 2 olduğunu görürseniz şaşırmayın.
Rank 2'ye daha erken çıkan Black Smith sayesinde ise oyunda tüm
ırklardan daha erken upgrade'e gitme şansınız olduğunu unutmayın.
-Well'in Önemi-
3 Well dikildiği zaman %30 infantry(yaya asker) indirimi sağlaması
piyadelerin öneminin çok büyük olduğu 1.03'te well'in iyileştirme
özelliğiyle beraber bu binayı öncekine göre çok daha önemli kılıyor.
Sırf bu özellikten faydalanmak adına bir outpost'a 3 well dikmek bile
mantıklı bir hamle olabilir.
>>>Son Yorum<<<
Değişik taktikleri, zor toparlanan ekonomisi, zayıflatılan ve
güçlendirilen yönleriyle farklı bir Gondor sizi bekliyor. Her zaman bir
umut olduğunu unutmadan savaşa devam. 1.03'ün keyfini çıkarmanız
dileğiyle...